بخش های مختلف کتابخانه دانشکده دندانپزشکی

بخش های مختلف کتابخانه

 بخش امانت

 رشد و بالندگی هر کتابخانه به ارائه خدمات مستمر، مناسب و روزآمد بستگی دارد، بنابراین جایگاه هر کتابخانه را کمیت و کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن به جامعه استفاده کننده مشخص می سازد. در زمینه جایگاه و اهمیت بخش امانت نیز کافی است بدانیم که صورت و تجسم تمامی فعالیتها و تلاشها در سایر بخشهای کتابخانه در بخش امانت کتاب متبلور و عیان می شود.

مخزن کتاب بصورت قفسه باز است و مراجعه کننده می تواند از طریق سیستم جستجو در کامپیوتر به منابع دسترسی داشته باشد. نحوه چیدمان کتابها در قفسه ها بصورت موضوعی و براساس رده بندی کنگره ( LC ) می باشد، که جوابگوی نیازها ی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری اساتید و کارکنان است. جهت استفاده بهینه مراجعان از بخش امانت کتابخانه ، لازم است به نکات مندرج در "آیین نامه امانت کتاب" توجه شود.

 آیین نامه امانت کتاب :

·         تمام کتابها به غیر از کتابهای مرجع (فرهنگنامه، اطلس، لغتنامه،واژه نامه، ... ) و به طور کلی هر کتابی که روی برچسب عطف آن حرف "م" یا حرف " R " ثبت شده باشد، قابل امانت دادن هستند.

·         مدت امانت کتاب برای دانشجویان دو هفته  و برای کارمندان و اساتید یک ماه منظور شده است.

·         امکان تمدید دوباره کتاب برای همه اعضا به شرط نداشتن دیرکرد و عدم رزرو از سوی دیگر اعضا وجود دارد. مدت هر بار تمدید نیز به مدت امانت اولیه بسته به عضو(دانشجو، کارمند و استاد) بوده و هر عضو تا سه بار امکان تمدید را داراست.

·         برای مطالعه داخل سالن، امانت ساعتی ثبت میشود. بدیهی است مدت امانت این کتابها تا پایان ساعت کاری همان روز خواهد بود. در این صورت باید مسوول امانت را مطلع نماید. ( تعداد کتابهای داخل سالنی، حداکثر سه عنوان است).

·          تعداد کتابهای امانتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ۲، ارشد ۳ و دکتری۵  عنوان است.

·         تعداد کتابها برای همکاران گرامی ۵ و اساتید محترم ۱۰ عنوان تعریف شده است.

·          از همه اعضای محترم تقاضا دارد، در صورت نیاز بیشتر به کتاب، قبل از موعد بازگشت، نسبت به تمدید اینترنتی اقدام نمایند. راهنمای تمدید اینترنتی در سایت کتابخانه درج شده است.

·         در صورت امانت بودن همه نسخههای یک عنوان، میتوان با مراجعه به سرویسهای امانت در نرم افزار  کتابخانه و بخش درخواست سند، با وارد نمودن شماره عضویت (دانشجویی برای دانشجویان یا کد ملی برای اساتید و کارمندان و کلمه عبور (کد ملی برای همه اعضا)، کتاب مورد نظرخود را رزرو نمود. در این صورت، شخصی که کتاب در امانت اوست قادر به تمدید مجدد نخواهد بود و باید کتاب را برگرداند. در صورت برگشت کتاب، پیامکی به شخص رزرو کننده ارسال خواهد شد و کتاب وی توسط کتابخانه تا ۳ روز نگهداری شده و بعد از آن به صورت خودکار از حالت رزرو بیرون میآید و کتابخانه مسوولیتی بابت نگهداری بیشتر کتاب نخواهد داشت.

·        در صورت تغییر هر گونه اطلاعات شخصی و آموزشی مثل نام خانوادگی، شماره همراه ، آدرس و ...  ، برای ثبت در نرم افزار کتابخانه و پیشگیری از مشکلات بعدی باید مسوول کتابخانه را مطلع نمایید. در بخش سرویسهای امانت یعنی همان قسمتی که تمدید اینترنتی صورت میگیرد، در قسمت وضعیت عضو میتوانید شخصا آدرس یا شماره همراه خودتان را در صورت تغییر، اصلاح نمایید.

·        بخش امانت دارای ۳ دستگاه کامپیوتر و سیستم جستجوی اطلاعات می باشد و اعضای کتابخانه می توانند از طریق عنوان، موضوع، مولف، کلیدواژه، ناشر و غیره اطلاعات مورد نیاز را جستجو نمایند

بخش مرجع

کتاب مرجع زیربنای خدمات عمومی هر کتابخانه ای را تشکیل می دهد کتب مرجع  بر اساس شماره رده بند ی کنگره LC تنظیم شده است. از مشخصه کتابها ی مرجع در هنگام جستجو وجود حرف (م) در ابتدا ی شماره بازیابی کتابهای فار سی و ( R ) در ابتدای شماره بازیابی کتابهای لاتین می باشد. کاربران می توانند به صورت مکانیزه (با استفاده از کامپیوتر ) شماره کتاب مورد نظر را پیدا کنند و بعد از یافتن شماره بازیابی از کتابدار مرجع در این خصوص کمک بگیرند. اعضاء و کاربران می‌توانند از منابع آن در محل کتابخانه استفاده و در صورت لزوم و با هماهنگی لازم و بر اساس مقررات کتابخانه، در داخل دانشکده  از روی آنها تکثیر نمایند. فعالیت های بخش مرجع عبارتند از :

·        پاسخ‌گویی به سوالات ارجاعی، موضوعی و پژوهشی.

·        کمک به محققین در یافتن" منابع و ماخذ " جهت انجام پژوهش مورد نظر.

·        همراهی وکمک به محققین درانجام جستجوی رایانه ای و موضوعی.

·        آموزش استفاده کنندگان در جهت چگونگی استفاده از منابع مرجع .

 بخش پایان نامه ها

 پایان نامه  های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری  رشته های  مهندسی عمران ، تحویل کتابخانه می گردد که از دیگر منابع در این بخش می باشند.  از جمله خدماتی که در این بخش ارائه می شود می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

·        - دریافت پایان نامه ها

·        آماده سازی پایان نامه ها (مهر، شماره ثبت و قفسه چینی )

·        ورود اطلاعات مربوط به پایان نامه های جدید در سیستم و تهیه پشتیبان از آنها .

 همکاری با مراجعان (اعم از دانشجویان داخل دانشگاه و دانشجویان دانشگاه های دیگر و کارمندان و مراجعان معرفی شده دیگر از شهرهای مختلف) جهت جستجوی موضوعات و پایان نامه های درخواستی در سیستم و مجموعه

 
   

شرایط استفاده از پایان نامه ها

        برای استفاده از پایان نامه ها، همراه داشتن کارت دانشجویی و کارت ملی الزامی است

         دانشجویان دیگر دانشگاهها، لازم است کارت غدیر نیز همراه داشته باشند. 

 

 بخش نشریات

 بخش مجلات با ارائه خدمات مربوطه یکی از بخش هایی می باشد که در داخل سالن کتابخانه قرار دارد.

 بخش اداری :

بررسی نیازهای پرسنلی و تجهیزاتی کتابخانه و پیشنهاد آن به معاونت محترم پژوهشی، مدیریت خرید کتاب از نمایشگاه های کتاب، شرکت در جلسات اتخاذ تصمیم و برنامه ریزی، صدور کارت عضویت برای دانشجویان، نظارت بر اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به انتقادات و پیشنهادات سازنده برای ارائه بهتر خدمات کتابخانه ای، تهیه گزارش، ارائه آمار، ارزشیابی مجموعه، مدیریت سیستمهای کامپیوتری و هماهنگی با مهندسین محترم واحد خدمات پشتیبانی رایانه جهت رفع مسائل مربوط به سیستم ها و انجام سایر فعالیت ها و وظایف متداول کتابخانه، از وظایف بخش اداری و رئیس کتابخانه می باشد.

 بخش خدمات فنی

سازماندهی منابع از جمله خدماتی است که در کتابخانه صورت می گیرد.. بدیهی است پس از خرید کتابها، برای این که بتوان آنها را قابل جستجو و امانت برای دانشجویان و استفاده کنندگان از کتابخانه نمود، نیاز به انجام فرایندهایی می باشد. این فرایندها شامل سازماندهی و آماده سازی می شود. منابع و مواد اعم از کتاب، پایا ن نامه، سی دی و  باید بر اساس اصول و قواعد پذیرفته شده ملی و بین المللی سازماندهی شوند. بطور خلاصه کلیه فعالیت های لازم برای قابل دسترس نمودن منابع از طریق سیستم جامع کتابخانه ، وظیفه اصلی این بخش می باشد و شامل موارد ذیل می باشد:

·        ثبت کتاب و مواد کتابخانه ای: کتابهای تازه خریداری شده و اهدائی پس از زدن مهر کتابخانه، مهر ثبت و مهر اهداء در دفتر کتابخانه ثبت می شوند.

·        آماده سازی فنی شامل تهیه برچسب های بارکد و عطف :، کارت  پاکت و تگ مغناطیسی.

 بخش سفارشات

فعالیتهای این بخش  سفارشات عبارتند از:

·        نیاز سنجی در خصوص منابع مورد نیاز اعضای هیات علمی و دانشجویان

·        تهیه و تامین منابع مورد نیاز کتابخانه اعم از کتاب چاپی و الکترونیکی

·        شناسایی منابع جهت صحافی و انجام امور مربوط به آن.

·         ثبت منابع دریافتی به کتابخانه وارسال به فهرست نویسی .

·        شرکت در نمایشگاههای کتاب برگزار شده در کشور و خرید بر اساس نیازهای کتابخانه و درخواست های رسیده.

·        انجام کلیه امور مربوط به منابع اهدایی .