اخبار

علت بوی بد دهان

علت بوی بد دهان

بوی بد دهان

عادت ها ، مشکلات و درمان ها

بوی بد دهان یا هالیتوزیس به واسطه ضعف در رعایت بهداشت دهان یا اینکه این بوی بد دهان علایم یک بیماری باشد ایجاد می شود. بوی بد دهان با خوردن بعضی غذا ها و یا عادت های نادرست نحوه زندگی می تواند شدیدتر و بد تر شود.

چگونه آن چیزی که شما می خورید می تواند برروی تنفس تان تاثیر بگذارد؟

اساسا وقتی شما غذایتان را میل می کنید غذا در دهان شما شروع به تجزیه می کند تا اینکه به اندام های دیگر دستگاه گوارش می شود بعد تجزیه و جذب غذا به درون جریان خون در نهایت به شش ها می رسند و بوی غذا نیز از نفس بیرون داده می شود. اگه شما غذایی می خورید که بوی تندی دارد (سیر یا پیاز)، استفاده از نخ دندان، دهان شویه و مسواک زدن به شکل موقتی می تواند بوی ان را زا بین ببرد. ولی بوی غذا کاملا از بین نمی رود تا زمانی که به طور کل غذا در بدن شما از بین نرود.

چرا عادت های بد باعث ایجاد بوی بد دهان می شود؟

اگر شما روزانه مسواک یا نخ دندان نمی زنید ذرات غذا روی درندان های شما باقی می ماند و باعث رشد باکتری ها در بین دندان، لثه، و روی زبان می شود. این باکتری ها باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. شتسشوی دهان با دهان شویه های انتی باکتریال باعث کاهش باکتری های دهان می شود.

علاوه بر این بوی حاصل از فعالیت باکتری ها و باقی مانده غذا باعث ایجاد بوی بد دهان می شود اگر دندان ها و دهان به خوبی تمیز نشوند.

مصرف دخانیات از عوامل ایجاد بوی بد در دهان است که هم باعث سیاه شدن دندان، کاهش قدرت چشایی و التهاب لثه ها می شود.

کدام یک از مشکلات با بوی بد دهان همراه است؟

بوی بد دهان اگر به شکل مداوم باشد می تواند علایم بیماری های پریودنتال باشد. بیماری های لثه نیز با ایجاد پلاک بروی دندان ها ایجاد می شود. باکتری ها ترکیبات و توکسین هایی را تولید می کنند که باعث ایجاد بیماری های لثه می شود. اگر این بیماری های لثه درمان نشود به لثه و استخوان فک حتما صدمه وارد خواهد شد.

دیگر عوامل بوی بد دهان عفونت مخمرها و کرم خوردگی دندان است. خشک بودن دهان نیز می تواند یکی از عوامل بوی بد دهان باشد. بزاق برای مرطوب کردن دهان،  خنثی کردن اسید حاصل از فعالیت پلاک، و شستن سلول های مرده که برروی زبان، فک و لثه جمع می شوند (این سلول ها وقتی تجزبه می شوند بوی بد تولید می کنند و اگر پاک نشده باشند باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند) بسیار موثر است.

خشک بودن دهان به خاطر عواملی مانند داروها، مشکلات غدد بزاقی و تنفس از راه دهان ایجاد می شود.

بسیاری از بیماریها ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. دراین جا برای اگاهی به چند تا از انها اشاره میکنیم:

عفونت های ناحیه تنفسی مانند : ذات الریه یا برونشیت , عفونت سینوسی مزمن, ابریزش از عقب بینی ,دیابت .رفلاکس اسیدی مزمن و مشکلات کبدی و کلیوی.

برای جلوگیری از بوی بد دهان چه باید کرد؟

این بو میتواند کاهش پیدا کند یا قابل پیشگیری است اگر شما:

بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید .

دو بار در روز به منظور برداشتن پلاک ها و مواد باقی مانده غذاها با خمیر دندان حاوی فلوراید ,دندان ها را مسواک بزنید.

بعد از هر بار غذا خوردن مسواک بزنید(در محل کار یا مدرسه مسواکتان را همراه داشته باشید تا بعد از غذا خوردن مسواک بزنید) و مسواک زدن زبان را نیز فراموش نکنید.

هر 2 تا 3 ماه یک بار و بعد از هر بیماری مسواکتان را عوض کنید.

روزی یک بار از نخ دندان یا تمیز کننده های بین دندانی برای برداشتن پلاک یا ذرات باقی مانده غذا ,استفاده کنید.

روزی دو بار با دهانشویه ضد باکتری دهانتان را بشویید.

دندان های مصنوعی را باید شبها بردارید و قبل از گذاشتن انها در صبح روز بعد ,انها را کاملا تمیز کرده باشید.

به طور منظم ,حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید .او دهان شما رامورد بررسی قرار داده و به طور کاملا تخصصی دنداهایتان را تمیز کرده که این کار به کشف و درمان بیماری پریودنتال، خشکی دهان یا سایر مشکلاتی که منجر به بوی بد دهان می شوند کمک خواهد کرد.

کشیدن سیگار یا سایر محصولات توتونی را کنار بگذارید.از دندانپزشک بخواهید که راهکارهایی برای ترک این عدات به شما معرفی کند .

اب زیادی بنوشید این کار دهان شمارا مرطوب نگه می دارد.

از ادامس  و اب نبات (ترجیحا بدون شکر) استفاده کنید که باعث تحریک تولید بزاق شده و در نتیجه موجب زدودن باقی مانده غذاها و باکتری ها از روی دندان می شود.ادامس ها و اب نباتهای نعناعی که از زیلیتول(xylitol) ساخته شده اند بهترین گزینه هستند.

یک لیست از غذاهایی که میخورید تهیه کنید.اگر فکر میکنید که اینها باعث بوی بد دهانتان شده اند ان را به دندانپزشک نشان دهید.به همین ترتیب یک لیست از داروهایی که ممکن است در بوی بد دهانتان موثر باشد ,تهیه کنید.

چه کسی بوی بد دهان را درمان می کند؟

در بیشتر موارد,دندانپزشک این کار را انجام می دهد اما اگر تشخیص دهد که دهانتان مشکلی نداشته و بوی بد دهانتان منشا دهانی ندارد ,شما باید به پزشک خانوادگی ویا یک متخصص برای تشخیص منبع بو  و درمان مراجعه کنید.

اگر این بو به علت بیماریهای لثه باشد,دندانپزشک می تواند ان را درمان یا به یک متخصص دندان ارجاع دهد به یک دندانپزشک که تخصص ان درمان بیماریهای لثه است.

چه محصولاتی را می توان برای رفع بوی بد دهان استفاده کرد؟

دهان شویه ضدعفونی کننده می تواند به حذف باکتری هایی که باعث بوی بد دهان شده اند ,کمک کند.از دندانپزشکتان بپرسید که مصرف چه محصولاتی برایتان بهتراست.

۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۲۶
روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی -https://www.drmehrdad.ir/22/ |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 


  • آدرس:خیابان دکتر شریعتی - بالاتر از خیابان شورا - مقابل اداره پست
  • کدپستی: 6713954658
  • تلفن: 37277164
  • پست الکترونیکی: fac_dentistry@kums.ac.ir